RSS

Monthly Archives: March 2008

~Senyum seindah suria~

Hari ni aku rugi sejam masa tidur, kerana daylight saving time, menandakan musim panas semakin hampir. Begitu juga dengan negara-negara di Eropah dan beberapa bahagian utara lain. Pada masa yang sama, negara-negara di bahagian selatan seperti di Australia dan New Zealand yang kian menghampiri musim sejuk mendapat satu jam ekstra. Percaturan Ilahi yang amat menarik bukan? 

Matahari muncul lagi..

Jadi kali ni aku nak cakap mengenai cuaca dan psikologi. Sudah 3-4 hari matahari muncul kembali di sini setelah lama bersembunyi. Salji sudah hampir tiada, Cuma tinggal sedikit saja lagi yang masih degil di tepi jalan. Walau bagaimanapun,aku sangat gembira dan bersyukur. Sekarang tak perlu berbungkus-bungkus lagi. Paling penting, mood aku pun baik.

Orang Rusia pun begitu juga. Serius, lama aku tak lihat mereka mengukir senyuman. Faham-fahamlah. Bangsa Rusia ni dikenali umum sebagai bangsa yang susah nak senyum. Muka masam mencuka saja. Ini buktinya. Lagi, boleh baca di sini mengenai Rusia yang disenaraikan antara negara yang paling kurang gembira di dunia. Itulah hakikatnya. Aku rasa, ada kaitannya dengan cuaca. Read the rest of this entry »

 
11 Comments

Posted by on March 30, 2008 in Uncategorized

 

Kebetulan yang membuahkan hasil…

Aku tertarik dengan sejarah penemuan Antibiotic oleh Alexander Fleming semasa aku baca topik Antibiotic untuk kelas Pharmacology kelmarin. Mengikut sejarahnya, Alexander Fleming mendapati bahawa pertumbuhan bakteria dari Genus Staphylococcus di atas piring kultur terbantut setelah bakteria itu dicemari oleh kulat dari spesis Penicillium 

Alexander Flemming yang ternyata berminat, terus mengasingkan kulat itu untuk dibiakkan dan mendapati bahawa kulat Penicillium tersebut menghasilkan sejenis bahan antibakteria, yang diberi nama Penicillin olehnya. Sehingga hari ini, Penicillin merupakan satu antibiotik yang penting untuk merawat pelbagai jenis jangkitan kuman. Ya, semuanya hanya kebetulan semata-mata. Kebetulan yang membuahkan hasil. 

Kelmarin juga, pensyarah Operative Surgery, Sergey Nikolaevich Tsybusov menceritakan ketika kuliah bagaimana seorang pakar bedah menemui satu teknik pembedahan untuk mencantumkan dua saraf (nerves) yang telah terputus secara kebetulan dan bernasib baik. Pada asalnya, seorang pesakit yang dibedah oleh pakar bedah itu mempunyai saraf yang terputus di bahagian leher, yang turut menjejaskan saraf lidahnya sehingga menyebabkannya tidak dapat bercakap.  

Bagi menangani masalah itu, pakar bedah tersebut bertungkus lumus mencari dua hujung saraf yang telah terputus  untuk dicantum semula. Malang baginya, dia hanya menjumpai satu saraf sahaja manakala satu hujung saraf lagi tidak dapat dijumpai. Pasrah dengan situasi itu, pakar bedah tersebut hanya mencantumkan satu hujung saraf itu dengan vena (vein) sebagai jalan penyelesaian, dan menganggap bahawa pesakitnya itu tidak dapat disembuhkan dan kekal bisu. Read the rest of this entry »

 
7 Comments

Posted by on March 27, 2008 in Uncategorized

 

Leave me,buggers!

This entry is not meant for everybody as it mainly expresses and conveys my recent disappointment. For those who are interested and experienced with this problem, you are warmly and kindly invited.  


Any good-Samaritan out there can solve this problem? I wish someone would…
 

Frankly say, I can’t endure this anymore, any longer. Some of my friends also share the same agony…

Personally, I’m tired of your omnipresence…
The further I try to run away, the closer you are behind me…

How I wish you know my true feelings towards you…

Deep inside my heart, I wish you are out of my sight, out of my mind…

If only you know how much I hate you…

Don’t challenge me to be brutal!
 


Hey, since when I told you to observe me round the clock? You better watch and think of yourself first! Or else if you still insist, please, with all my heart, get out of my life! Be the paparazzi for another, but not me, please. I never appeal so much like this, just like a maniac I am, huh?
Read the rest of this entry »

 
6 Comments

Posted by on March 21, 2008 in Uncategorized

 

Maulidur Rasul-bukan sekadar sambutan.

Tanggal 12 Rabiulawal bersamaan 20 April 571 masihi, lahirlah junjungan besar kita Nabi Muhammad S.A.W sebagai nabi terakhir yang diutuskan kepada umat manusia. Alhamdulillah, jika dipanjangkan umur esok kita bertemu lagi dengan hari keputeraan baginda, atau lebih dikenali sebagai Maulidur Rasul.  

Terlupa?Kita lebih ingat 14 Febuari berbanding tarikh ini? Kita lebih ingat kelahiran Hitler pada 20 April berbanding kelahiran baginda yang juga lahir pada tarikh yang sama? Apapun, tidak sepatutnya seorang Islam melupakan tarikh penting 12 Rabiulawal ini. Sudah sampai masanya untuk kita kembali muhasabah  diri,adakah kita benar-benar mencintai Rasulullah, yang telah lama pergi meninggalkan kita. 

Ya, kehebatan Nabi Muhammad S.A.W tidak ada tolok bandingnya. Walaupun dari segi sejarah, baginda merupakan seorang yang buta huruf dan tambahan lagi menjadi yatim piatu setelah kewafatan ibunda baginda Aminah binti  Wahab sewaktu berusia 6 tahun, namun itulah insan yang berjaya mengeluarkan kepompong manusia dari belenggu jahiliyah. Semuanya adalah disebabkan akhlak Rasulullah yang sudah sedia maklum terpuji, sesuai dengan makna nama baginda Muhammad-terpuji. Lantaran ketinggian akhlak dan pekerti baginda yang mulia, Allah telah mengangkat darjat baginda dengan melantik menjadi Rasul terakhir sebagai pembawa rahmat ke serata alam. 

Tidak hairanlah, nama ‘Muhammad’ menjadi pilihan ramai sebagai mengenang baginda, dan hari ini nama ‘Muhammad’ merupakan antara nama yang paling banyak digunakan di dunia. Boleh baca di sini sebagai rujukan. Nabi Muhammad S.A.W juga merupakan manusia yang paling terkenal kerana dikagumi ramai, baik beragama Islam mahupun bukan kerana kejayaan baginda menyebarkan ajaran Islam melalui dakwah yang berkesan tanpa sebarang unsur paksaan. 

Justeru, bersempena dengan ulang tahun kelahiran baginda ini, marilah bersama-sama kita muhasabah diri, adakah kita benar-benar mencintai baginda?Adakah kita masih mengamalkan sunnah baginda dalam kehidupan seharian?Adakah kita berselawat ke atas baginda setiap hari, atau sekurang-kurangnya adakah kita berselawat tatkala mendengar nama baginda? Apakah pula tindakan kita sebagai seorang Islam tatkala Nabi Muhammad S.A.W dihina apabila karikatur baginda dilukis oleh pihak yang tidak bertanggungjawab tidak lama dahulu?Bahkan di Wikipedia juga, lukisan-lukisan yang mengilustrasikan wajah baginda masih belum dibuang walhal sudah ada tentangan dilakukan oleh umat Islam,namun, mungkin masih ramai yang mendiamkan diri lantas pihak berwajib tidak mengendahkan sebarang kritikan dan kutukan.Astaghfirullah.

Read the rest of this entry »

 
5 Comments

Posted by on March 19, 2008 in Uncategorized

 

Am i useless? -Still, you have that positive traits!

Have you ever thought that you are useless,because of you being inferior from others? Have you ever felt totally depressed because you keep comparing yourself with your friends? You wish you’re clever like him, you wish you’re a pretty girl like her, you wish you got nice voice like an artist, you wish your hands are skillful like your father, and the wishes go on. At the same time you never think of your distinction. Well, people, let’s consider our positive and negative traits. 

It is undeniably true, that we were born with different characters in different surroundings. Some were lucky enough to be born in a wealthy, happy family, and some were born in poor, miserable condition.  

Despite all the positive and negative traits that you acquire, do you realize that those traits are God’s, which are borrowed temporarily for you? Let’s envisage together. You keep complaining, why weren’t you born in a rich family with handsome face, high IQ and you can easily grab everyone’s attention. You continue sighing, that you are more stupid than your friend, you aren’t handsome or pretty enough and plus, you don’t have money to blind others. You keep blaming God for being unfair without any hesitation. Well, you are absolutely wrong! 

Thinking of this, do you notice how fair the God is? He created us equally, without one being superior from another. That’s just my personal opinion. Sometimes I do contrast myself with my friends, with full of dissatisfaction, hopelessness, why I was born like this and not like that, etc. Human can’t stop grumbling, huh? =p 

Nevertheless, after thinking out this way, I feel much better and keep my self-esteem up as well. Yes, it’s true that some are luckier than others. Yet, I think God created us just the same. For instance, you know that a friend of yours is clever, handsome or pretty, was born in a rich family, while you are just in the opposite traits of him or her.  

However, do you have an idea that your clever, handsome or pretty friend doesn’t know how to sing a song nicely, due to the fact that their voice is terrible, and maybe they can’t even fry an egg properly (you give his or her your high expectation of cooking some sumptuous food for you), they don’t know how to draw a nice picture as their hands keep twitching when holding a paint brush, and they can’t adroitly operate a system or install a program in computer! On the contrary, you can simply do the jobs as easy as ABC. Well, a plus point for you. Have you ever realized that you are so great? No better kudos could have been bestowed. No regret at all! 

Then, of course you know a person who used to be very great in sports, but very bad in academic achievement at school, and vice versa, and you might be one of them. Well, do you want to complain and being crestfallen? No need, not necessary indeed! Read the rest of this entry »

 
6 Comments

Posted by on March 16, 2008 in Uncategorized

 

Siapakah perempuan bertudung itu?

Entri ringkas sebelum aku tidur sebentar sebagai bekalan tenaga untuk ke kuliah Hygiene sebentar lagi.Sekarang terlalu penat!


Aku baru selesai solat Jumaat di masjid. Alhamdulillah, sempat juga aku solat di masjid walaupun pada mulanya rasa macam tak sempat saja,memandangkan solat bermula pada 12.40-12.50 kebiasaannya, manakala pada waktu itu aku sedang dalam perjalanan ke masjid dari bangunan tempat kami belajar Patho Anatomy.

Di sini,sukar untuk datang awal ke masjid,kerana kelas kami berakhir pada pukul 12 tengah hari. Kadang-kadang jemaah Jumaat di asrama saja. Kadang-kadang tak pergi pun,kerana menghadiri kuliah yang waktunya sama dengan waktu solat.Sukar untuk merealisasikan situasi menang-menang.Jadi,salah satu terpaksa dikorbankan secara bergilir. Astaghfirullah, tetapi aku yakin inilah dugaan dan cabaran hidup di negara orang, dan Allah lebih mengetahui keadaan kami di sini.

Tadi sesuatu yang menarik berlaku.Dalam perjalanan pulang setelah selesai solat,setelah sampai di perhentian bas Medical Street, aku melintas jalan dengan cepat. Aku nak segera sampai ke bilik.Perut sudah lapar.Mata sudah kuyu.Tiba-tiba kawanku,Syahir menyapa dari belakang.


Syahir : Mil,kau kenal tak perempuan pakai tudung kat depan tu?

Aku : Tak nampak mukalah.Junior tahun pertama kot.Kenapa?

Syahir : Tak silap aku, macam Cina.

Aku : Serius?

Syahir : Ya.Kau tengok, tinggi semacam.

Aku : Betul juga. Setahu aku mana ada junior perempuan tahun pertama tinggi macam tu.

Read the rest of this entry »

 
16 Comments

Posted by on March 14, 2008 in Uncategorized

 

Sejarah 8 Mac…

Semalam, dua peristiwa penting bertindih.Pertama,semalam merupakan Hari Wanita Antarabangsa yang disambut setiap tahun. Jadi, Selamat Hari Wanita aku ucapkan kepada kawan-kawan perempuanku (walaupun belum layak digelar wanita).Hehe.Maaflah lewat. Kedua, semalam juga berlangsungnya Pilihan Raya Umum kali ke-12 di Malaysia, yang menyaksikan banyak lembaran baru dalam sejarah politik tanah air tercipta. Memang lambat bagi aku untuk mencoretkan mengenai peristiwa penting ini pada hari ini, disebabkan kesihatan aku tidak mengizinkan semalam-aku selsema teruk!


Namun Alhamdulillah, keadaan kesihatan aku yang bertambah baik pada hari ini mengizinkan aku untuk berkongsi sesuatu.
 Pertama mengenai Hari Wanita. Nampaknya sambutan Hari Wanita ini memang sesuatu yang signifikan di Rusia, sehinggakan cuti umum diisytiharkan dan dengan gembiranya kami dapat cuti sehingga hari Isnin ini. Tidak perlu menghadiri kuliah Hygiene hari Sabtu. Tiada juga Patho Anatomy dan Bahasa Rusia Isnin ini. Kuliah Internal Medicine juga batal secara automatiknya. Seronok sungguh! 


Apapun,memang ramai yang meraikan
Hari Wanita, termasuklah golongan yang berpasangan turut bergembira bersama-sama, sang lelaki menghadiahi teman wanitanya dengan bunga-bungaan, kek dan sebagainya. Malah ada antara kawan-kawanku yang menolong teman wanita mereka masak  sebagai penghargaan kepada mereka. Aku yang  tidak berpunya dan tambahan lagi sakit pula, terlantar sajalah di atas katil sambil mp4 Samsungku menjadi peneman.Sadis bunyinya. Huhu.
 


Jelasnya, memang penting sangat sambutan ini, dan sepanjang hari aku mendengar ucapan
С праздником 8-ое марта’S Praznikam Vasmoye Marta (Selamat Menyambut 8 Mac,sinonim dengan Selamat Hari Wanita) bertalu-talu di corong radio Hitfm dan Europaplus. Memang ada juga rasa bersalah kerana aku lewat membalas ucapan kawan-kawan perempuanku kepadaku pada Hari Lelaki 23 Febuari lepas, tapi apakan daya, Tuhan lebih mengetahui segalanya. Aku kalau selsema memang separuh mati. Nantilah aku tulis di entri lain tentang itu. 


Seterusnya mengenai
Pilihan Raya Umum di Malaysia. Ikhlasnya, aku bukanlah seseorang yang arif dalam politik ini. Setakat tahu siapa yang bertanding, siapa yang menang, sudah cukup bagi aku. Aku sendiri tidak pro kepada mana-mana pihak. Barisan Nasional, Barisan Alternatif semuanya sama pada pandangan aku. Aku bukannya tak berpendirian, bukan juga seseorang yang tidak patriotik. Aku mempunyai sebab tersendiri berkata begitu.
 


Sebenarnya, aku tidak lihat sesuatu parti politik pun yang sempurna. Masing-masing mempunyai kelebihan dan kekurangan tersendiri.Calon-calon yang bertanding pula, bukannya calang-calang orang. Rata-rata terdiri daripada ahli cerdik pandai yang sudah lama berkhidmat dalam kancah politik negara, atau setidak-tidaknya tamat pengajian universiti waima tidak pernah melibatkan diri dalam politik. Ops, pengecualian untuk beberapa orang calon atas nama persendirian. Pasti kalian lebih tahu gerangan yang aku maksudkan. Itupun bagiku mereka cukup hebat, biarpun ada yang merupakan orang biasa sahaja, sudah tua pula itu, tetapi semangat yang ditunjukkan untuk berjuang dan bertanding memang patut dipuji! Read the rest of this entry »

 
4 Comments

Posted by on March 9, 2008 in Uncategorized