RSS

cabaran praktikal hari pertama?sabar2…

15 Jan

kali ini aku nak cerita pasal praktikal aku yang baru bermula hari ini…sangat-sangatlah mencabar..serius tak tipu..memang menguji kesabaran dan ketabahan hati betul..fuh..

bermula dari tahun kedua,para pelajar dikehendaki membuat praktikal selama sebulan sebagai syarat pengajian..memandangkan aku tak nak susahkan diri buat praktikal sebulan di Malaysia macam tahun lepas(sebab aku nak luangkan masa dengan keluarga di Malaysia nanti),aku memutuskan untuk membuat praktikal 2 minggu di Rusia,dan baki 2 minggu lagi di Malaysia bulan Julai nanti InsyaAllah..

 Aku dan beberapa orang kawanku (Arif dan Hafiz) ditempatkan di Hospital N5 yang perjalanannya mengambil masa lebih kurang 30-40 minit dengan bas.Kami bertolak pada pukul 8.30pagi dan sampai pukul 9 lebih.Pada masa itu,kami pun tunggulah kalau-kalau ada jururawat atau doktor bertugas yang menunggu dan membawa kami ke tempat yang sepatutnya..tunggu punya tunggu..tiada seorang pun yang muncul..

jadi kami terus pergi ke tingkat dua sebab ada beberapa orang kawanku yang lain(kiran,jonas dan emmy)sedang membuat kerja di situ..mereka memberitahu bahawa kami perlu berjumpa dengan ketua jururawat di tingkat dua itu yang akan membawa kami pergi berjumpa doktor..kami pergilah ketuk bilik ketua jururawat tu,tapi dia buat endah tak endah je..lepas tu dia kata mungkin kami telah memasuki bilik yang salah..kami dah pening dah ni..jadi kami pun terpusing-pusing dan naik turun tanpa haluan sampailah pukul 9.40 pagi..

 masa tu kami nekad turun ke tingkat satu,sebab kalau ikutkan tugas yang telah diberi,kami  memang pun diarah untuk berkerja di tingkat satu..kami tunjukkan jururawat nama doktor yang sepatutnya mengawal kami,dan dia memberitahu doktor itu akan sampai dalam masa sejam..jadi kami pun tunggu  sampai pukul 10.40 pagi,namun kelibatnya tiada juga..ini menimbulkan kemarahan!! sebenarnya ada ramai doktor yang dah sampai,tapi tiada seorang pun yang memanggil atau menyapa kami..logiknya,doktor yang bertugas mengawal kami sepatutnya akan memanggil apabila terlihat kami..jadi kami pun tidak membuat sebarang kerja sampailah pukul 11.oo pagi..

kami rasa macam nak balik dah..penat dah tunggu ni..mana tahan!tapi tiba-tiba seorang jururawat bertugas cakap,”mana boleh nak balik suka hati..kata nak buat praktikal ” kami pun fikirlah…siapa yang tak nak balik kalau dah doktor tak datang-datang..jadi kami pun duduklah lagi menunggu dan terus menunggu..geram sangat-sangat rasa..

jam dah pukul 11.30 pagi,jadi aku pun ingat nak balik terus memandangkan aku ada temujanji dengan doktor gigi..huhu..aku dah kabut dah masa tu..takut-takut lambat temujanji,jadi aku pun jumpa jururawat tu dan cakap yang aku kena pergi (bukan alasan,padahal memang ada niat nak lepaskan diri)..jururawat tu tunjuklah doktor yang bertugas sebenarnya dah ada di situ..kami tersentak..macam terkena kejutan elektrik pula..rupa-rupanya doktor berambut putih itu..waaaaa..bukannya nak panggil orang..sedih betul..apalah nasib hari pertama ni..huhu..

harap-harap esok tak jadi lagi macam ni..penat tunggu orang,bukannya penat buat kerja..kalau ada belajar benda baru bagus jugak..ini??takpe..mungkin ada hikmah disebaliknya..semoga hari esok lebih baik daripada hari ini..insyaAllah..=]

 
Leave a comment

Posted by on January 15, 2008 in Uncategorized

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: